Sunday, August 14, 2011

doa dalam sujud sahwi?

Assalamualaikum...

Aiyoo..biasa nya keja aku copy and paste ja kan... kali ni sebelum aku mengopi n paste, meh la aku bg konklusi dulu apa yang aku baca... Hehe...

Dalam artikel ni ada 1 benda yang menarik perhatian ku:

- doa ketika sujud sahwi yang biasa di amalkan di negara kita ialah :
سُبْحَانَ مَنْ لاَ يَنَامُ وَلاَ يَسْهُو (Maha suci Allah yang tidak tidur dan tidak lupa.)
Rupa-rupa nya ini BUKAN bacaan yang di ajar oleh Rasulullah. (Senang cita ini adalah bidaah).

"Tentang bacaan سُبْحَانَ مَنْ لاَ يَنَامُ وَلاَ يَسْهُو  Subhaana man laayanaamu walaa yashuu (Mahasuci Tuhan yang tidak tidur dan tidak lupa), ianya bukan dari sunnah Nabi shalallahu 'alaihi wasallam, tidak pernah diamalkan oleh para sahabat dan seluruh salaf al-Ummah termasuk imam-imam mazhab yang empat.
Muhammad Abdussalam Khadr al-Syaqiry rahimahullah berkata:
Tidak pernah diriwayatkan sesuatu doa yang khusus untuk sujud sahwi daripada Rasulullah shalallahu 'alaihi wasallam. Doa yang dibacanya (shalallahu 'alaihi wasallam dalam sujud sahwi - pen) adalah sama seperti doa yang dibaca ketika sujud biasa. Adapun pendapat yang mengatakan bahawa bacaan saat sujud sahwi adalah سُبْحَانَ مَنْ لاَ يَنَامُ وَلاَ يَسْهُو  adalah tidak benar kerana ianya tidak pernah diamalkan oleh Nabi shalallahu 'alaihi wasallam mahupun para sahabatnya. Tidak ada dalil yang berasal dari sunnah yang menunjukkan bacaan ini. Doa itu sebenarnya adalah doa yang diperolehi dari mimpi sebahagian kaum sufi. Oleh kerana itulah, jangan mengerjakan doa tersebut. Ambillah urusan agamamu dari kitab-kitab hadis yang sahih.[13] 




tapi bila fikir punya fikir, doa ni macam best pula di guna sewaktu terlupa sesuatu, contohnya time exam bila lupa n mo kasi ingat balik ka.. cuba try baca doa ni.. (Maha suci Allah yang tidak tidur dan tidak lupa).

Hehe.. ni cuma suggestion ja..

p/s : Sorry..ayat aku memang berterabur dan tidak sedap untuk di baca. Haha. Susah rupanya bidang penulisan ni.. Hehe. :)


orait.. Salam. :) 

No comments:

Post a Comment